There was an error in this gadget

Wednesday, 13 July 2011

6. Kriteria Penilaian Membaca


Kegiatan pendidikan dan pembelajaran sebenarnya merupakan suatu proses,yaitu proses mencapai sejumlah tujuan yang telah ditetapkan. Untukmengetahui tingkat keberhasilan pencapaian tujuan tersebut, diperlukan suatualat atau kegiatan yang disebut penilaian. Untuk dapat memberikan penilaiansecara tepat, misalnya tentang kemampuan siswa memahami wacana suratkabar, kita memerlukan data-data tentang kemampuan siswa dalam hal itu.Berikut ini beberapa kriteria penilaian membaca yang perlu diperhatikan.a. Kriteria kelayakan alat tes, yaitu kesesuaian alat tes dengan tujuan danbahan pembelajaran.b. Kriteria kesahihan alat tes, meliputi: a) kesahihan isi, yaitu menunjuk padapengertian apakah alat tes itu mempunyai kesejajaran (sesuai) dengantujuan dan deskripsi bahan pelajaran yang diajarkan; b) kesahihan konstrukatau konsep, berkaitan dengan konstruk atau konsep bidang ilmu yang akandiuji kesahihan tesnya. Konstruk merupakan suatu asumsi, hipotesis yangberkenaan dengan suatu bidang ilmu. Kesahihan konstruk menunjuk padapengertian apakah tes yang disusun itu telah sesuai dengan konsep ilmuyang diteskan itu; c) kesahihan ukuran (norma, standar, kriteria) menunjukpada pengertian seberapa jauh siswa yang sudah diajar dalam bidangtertentu menunjukkan kemampuan yang lebih tinggi dari pada yang belumdiajar; d) kesahihan sejalan, menunjuk pada pengertian apakah tingkatkemampuan seseorang pada suatu bidang yang diteskan mencerminkanatau sesuai dengan skor bidang yang lain yang mempunyai kesamaankarakteristik; e) kesahihan ramalan, menunjuk pada pengertian apakahsebuah alat tes mempunyai kemampuan untuk meramalkan prestasi yangakan dicapai kemudian.


c. Kriteria ketepercayaan alat tes menunjuk pada pengertian apakah suatu tesdapat mengukur secara konsisten sesuatu yang akan diukur dari waktu kewaktu (Tuckman, 1975:254 dalam Nurgiyantoro 1987:118).d. Kriteria kepraktisan, meliputi: a) keekonomisan, pertimbangan keekonomisanmelihat tes dari segi mahal atau tidaknya pelaksanaan tes akan dilakukan; b)pelaksanaan, sebuah tes yang baik dalam hal ini dilihat dari segi praktisnyaadalah tes yang mudah dilaksanakan atau diadministrasikan. Artinya,pelaksanaan tes itu tidak menuntut berbagai fasilitas yang rumit atau yangtidak dimiliki oleh sekolah; c) penskoran, pemilihan sebuah alat teshendaknya juga mempertimbangkan kumudahan penskoran terhadap hasilpekerjaan siswa; d) penafsiran, kemudahan penafsiran terhadap hasil tes juga merupakan suatu hal yang perlu dipertimbangkan. Sebuah tes yangbaik tentunya disertai dengan pedoman bagaimana menafsirkan hasil testersebut, apakah ia menuntut untuk ditafsirkan berdasarkan norma standar atau norma kelompok, di samping itu juga adanya pedoman untukmelakukan penghitungan-penghitungan.




Membaca adalah kebutuhan tiap orang. Membaca dalam artian benar-benar membaca. Tidak hanya menyusuri kata, frase, atau deretan kalimat. Tetapi harus dapat mengambil makna dibalik apa yang tertulis, mengkritisi, serta berdialog dengan penulis lewat karyanya.
Ini adalah perenungan beberapa waktu terakhir kok serasa hambar dalam membaca buku. Kebanyakan bagi “kaum terpelajar” memiliki buku sekedar untuk penenang hati, sekedar untuk jaga-jaga agar jika perlu tidak sulit mencari. Ini juga yang menjangkiti diri saya. Berbagai “ebook” terkumpul ratusan tapi seakan-akan tidak ada waktu untuk membaca keseluruhan, lebih-lebih meng-khatamkannya.
Andai saja kita atau kebanyakan dari kita mau memahami isi suatu buku itu maka tidak ada suatu hal yang membuat kita “tidak tahu”. Oleh karena itu tidak boleh menunda memahami cara membaca. Bukan berarti kita berhenti membaca saat di SD kelas 2 atau kelas 3. Jika membaca seperti kebanyakan kita maka untuk sekedarmembaca kita tidak perlu untuk sekolah lebih tinggi.



Merenung Kembali tentang Membaca

Sebenarnya membaca tak kira la membaca apa pun mempunyai banyak kelebihannya yang jarang kita nampak. Dalam artikel ini saya akan menerangkan beberapa kelebihan membaca tak kira la baca apa pun asalkan benda tu boleh dibaca. Dari buku hinggalah ke internet asalkan benda yang dibaca itu bermanfaat pasti anda akan mempunyai banyak faedahnya. Antara kelebihan dan faedah apabila suka membaca adalah:
1. Yang ini hampir semua orang tahu dan pernah dengar kan. Iaitu membaca dapat menambahkan ilmu pengetahuan. Dengan membaca kita dapat menambahkan ilmu pengetahuan tentang ilmu-ilmu di sekeliling kita. Tapi ianya juga bergantung kepada bahan bacaan yang dibaca juga. Kalau bahan bacaan itu berbentuk ilmiah pasti ia dapat menambahkan ilmu pengetahuan kita. Ilmu pengetahuan itu pasti berguna untuk masa sekarang ataupun masa hadapan anda.
2. Sebenarnya membaca adalah satu senaman juga. Membaca adalah satu senaman minda. Anda akan menghadapi hari-hari yang tenang kerana dapat berfikir dengan baik oleh kerana anda mempunyai minda yang sihat. Jika anda menganggap yang senaman tubuh badan itu sangat penting untuk mendapat kesihatan yang sihat maka begitu la juga senaman minda ini untuk kesihatan minda anda. Dengan membaca anda akan melakukan satu proses aktif minda anda. Ini kerana anda menggunakan sel-sel dalam otak untuk berfikir dan mengaktifkan sel-sel tersebut seterusnya membuatkan minda anda menjadi lebih sihat.
3. Jika anda rajin membaca anda akan mempunyai kelebihan untuk fokus. Fokus adalah memberi tumpuan dengan sepenuhnya dalam apa saja perkara yang dilakukan. Kelebihan apabila anda dapat fokus adalah anda tidak akan kelam kabut jika menghadapi sebarang situasi ataupun masalah. Anda dapat memberi tumpuan sepenuhnya untuk menyelesaikan sesuatu masalah itu. Dan sudah semestinya anda akan dapat menyelesaikan masalah itu dengan tenang.
4. Membaca akan meningkatkan memori anda. Kalau anda tidak menggunakan memori, lama-lama memori anda akan menjadi lemah. Permainan seperti teka silangkata akan mengurangkan risiko anda untuk nyanyuk di hari tua. Walaupun membaca bukan sejenis permainan, ia dapat membantu meregangkan otot-otot memori dalam cara yang sama seperti anda bermainan permainan yang menggunakan memori. Ini kerana membaca memerlukan ingatan lebih lanjut tentang apa yang anda baca itu. Secara tak langsung akan meningkatkan kekuatan memori anda.
5. Meningkatkan disiplin dalam diri adalah sukar bagi sesetengah orang. Membaca akan melatih anda untuk menjadi seorang yang berdisiplin. Ini kerana apabila anda selalu membaca anda telah membuatkan masa membaca sesuatu yang anda tahu dan anda mesti lakukan pada masa-masa tertentu. Tapi ada siapa-siapa yang membuat jadual membaca dalam sehari?anda ada buat ke?sangat sedikit yang melakukan. Itulah sebabnya apabila anda menambahkan aktiviti membaca dalam jadual seharian dan sentiasa melakukannya anda akan meningkatkan tahap disiplin dalam diri anda. Anda juga mungkin merasa tidak selesa jika tidak membaca pada satu-satu hari, itu bermakna tahap disiplin untuk membaca dalam diri anda sangat tinggi.
6. Apabila anda rajin membaca ia akan meningkatkan kreativiti dalam kotak fikiran anda sebenarnya. Anda seorang yang rajin membaca tentang kepelbagaian kehidupan dan ini akan memberikan anda inspirasi kepada idea-idea yang baru. Dengan penambahan maklumat-maklumat yang lebih ia akan membantu memajukan bahagian kreatif dalam minda anda dimana ia menyerap pembaharuan kedalam proses pemikiran. Seterusnya anda akan lebih kreatif untuk melakukan sesuatu perkara yang baru dalam hidup anda.
7. Adakah anda selalu merasa bosan?biasanya anda akan cepat untuk merasa bosan kerana anda tiada aktiviti untuk dilakukan. Tahukah anda membaca akan mengurangkan rasa bosan? Jika anda merasa bosan cuba cari bahan untuk dibaca tak kira la dari mana pun sumbernya. Mungkin apabila anda membaca sesuatu itu anda akan terjumpa sesuatu yang anda minat, maka anda akan merasa kurang rasa bosan dan seterusnya menghentikan rasa bosan anda itu.
8. Membaca akan mengurangkan stress atau tekanan. Jika anda selalu merasa tertekan ataupun banyak menghadapi masalah pasti ia akan menyusahkan hidup anda. Apabila anda membaca mungkin anda dapat melupakan seketika sesuatu masalah anda itu ataupun anda membaca sesuatu yang menghiburkan anda sudah pasti ia akan menghilangkan rasa stres dan tekanan dalam diri anda itu. Maka dapat dilihat yang membaca dapat membantu anda dari keluar tekanan dan stres.
9. Rajin membaca akan meningkatkan skil membaca dan skil tatabahasa anda. Pada mulanya memang susah untuk anda mendapat skil membaca tapi lama kelamaan anda akan menemui skil dan rentak membaca itu. Dan seterusnya akan meningkatkan keseronokan anda untuk membaca kerana anda sudah menemui skil dan rentak anda sendiri. Dengan skil dan rentak inilah anda tidak akan cepat merasa bosan malah semakin seronok untuk membaca dan terus membaca.
10. Membantu anda berkomunikasi dengan lebih baik. Ini kerana dengan dengan banyak pengetahuan yang diperolehi dari banyaknya pembacaan anda, anda akan merasa lebih yakin untuk berkomunikasi. Anda dapat menceritakan kepada orang lain apa yang anda tahu dan mengelakkan dari berdiam diri saja apabila berkomunikasi dengan orang lain. Anda juga akan merasa seronok untuk menceritakan dan berkongsi dengan orang lain tentang apa yang anda tahu.
Sebagai kesimpulan, dapat la diketahui yang membaca mempunyai banyak kelebihannya yang tersendiri. Apa yang saya terangkan dalam artikel ini adalah hanya sebahagian sahaja dari banyaknya kelebihan-kelebihan membaca itu. Jadi anda patut menjadikan aktiviti membaca ini sebahagian dari kehidupan seharian anda. Semoga anda mendapat banyak faedah dan manfaat darinya.

P.s: Jom sama-sama sertai satu group ilmiah kami di facebook. Sama-sama kita berkongsi ilmu-ilmu yang bermanfaat di sana. Klik pada butang dibawah ini untuk sama-sama menyertai group facebook Layar Sukses.


No comments:

Post a Comment